Powitanie

Witaj! Nie wiem jak tu trafiles/trafiles, ale mam nadzieje ze znajdziesz tu cos przydatnego. Na blogu mam zamiar umieszczac swoje doswiadczenia z nauka jezyka japonskiego, ksiazkami i stronami z ktorych sie ucze. Czasami zamieszcze tutaj jakies inne rzeczy, typu przemyslenia czy ciekawostki. W razie jakichkolwiek wątpliwości proszę pytać. Uwaga: Najstarsze posty znajdują się najniżej.

26.11.06

Słownik japońsko-polski wyd. Wiedza Powszechna

Ładnie prezentuje się na półce i jest dość wygodny. Od czasu gdy go kupiłem, korzystam z niego bardzo często. Jednak, jak dotąd, większość opinii o tym słowniku, które widziałem w internecie były negatywne. Z tego powodu chciałem przedstawić go w trochę innym świetle. Według studentów Japonistyki, jego największą wadą jest niski stosunek liczby wyrazów do liczby stron. Innymi słowy, jest gruby a słów w nim niewiele. Być może patrząc z perspektywy kogoś, kto uczy się języka bardzo intensywnie jest to prawda. Jednak należy zauważyć skąd się to bierze. Przede wszystkim, do każdego hasła w słowniku dołączone jest co najmniej jedno zdanie przykładowe, napisane w kanji i romaaji oraz przetłumaczone na polski. Dla jednych będzie to marnotrawienie miejsca, ale dla mnie to bardzo dobre rozwiązanie, tym bardziej że często pokazane są różne konteksty w jakim dane słowo może wystąpić, a także w pewien sposób 'przemycony' jest opis gramatyki. stoż, poza bardzo konkretnym przedstawieniu gramatyki, które znajduje się na końcu słownika, wśród haseł można znaleźć chociażby opis poszczególnych trybów warunkowych, przegląd zastosowań formy ciągłej czy też przedstawienie trybu biernego. Moim zdaniem, jest to naprawdę pomocne na początku nauki języka.
Podsumowując. Moim zdaniem, to odpowiedni zakup dla tych osób, które uczą się języka same, korzystając z materiałów dostępnych w internecie i robią to tylko w swoim wolnym czasie (którego wszyscy mamy za mało:) ). Do intensywnej nauki może być nieodpowiedni. Faktycznie dość często zdarza mi się, że szukanego słowa nie ma w słowniku, ale gdy już jest to od razu widzę jak je stosować i jakie niuanse go dotyczą. Możliwe, że jest trochę za drogi. Może warto go odkupić taniej od jakiegoś niezadowolonego studenta japonistyki? :-) Zapraszam inne osoby, które miały z nim kontakt do wyrażenia swoich opinii.

Brak komentarzy: